Friday, May 20, 2011

Kita menghukum tanpa menyediakan jalan keluar

Salam

semasa makan kuih keria..

saya : aisya, makan sendiri ye boleh?
aisya : tak bule, Dada (which is me) nggit ncik-ncik bule?ha..iesya nak matan ncik-ncik
saya : hmm...

dulu ayah selalu hantar saya ke sekolah.
even sampai uni pun.
sekarang saya hantar ayah ambil ubat di klinik. tadi teman ayah ke klinik untuk mengambil ubat. with aisya my niece. sampai je ayah ke kaunter ambil nombor. ayah jalan sangat perlahan. sambil muka menahan sakit. kaki ayah dah tak kuat. ayah kata pergilah ajak aisya makan dulu ni mesti lama. mula-mula saya tunggu sementelah aisya pun tak buat perangai. tapi lepas tu ayah suruh kali ke-2 ajak aisya pergi taman. saya akur. bunyi seperti anak yang baik bukan? kahkahkah saya cuba jadi lebih baik tapi belum cukup. saya anak yang tak adalah baik dan berguna untuk disandarkan harapan sangat untuk hidup dengan lebih bermakna. but hey i am trying here. sure? hehe i guess. realitinya ayah semakin tua. realitinya saya semakin dewasa. realiti itu pahit. sometimes. tapi saya harap saya sentiasa bersedia untuk realiti. tiada lagi peter pan dan wendy. the boy who never grow up. atul, mahu mula mencari kerja ? ok! Ok plan nak hidup atau ok sambung tak buat apa-apa? haha.ok..ok..

ketika sedang melepak seperti biasa di rumah bersama kakak dan adik saya.

saya : kak~ tinggallah kita tiga orang yang tak berguna..!!! hahaha
kakak : kau seorang je
amir : aah..kak diya seorang je ok. at least, kite pandai masak~

blah la blah. eh betul..kakak kerja. amir walaupun hari-hari baca komik online tapi dia masih seorang murid. jadi mereka insan berguna buat masa sekarang. saya je lah yang macam free je..free itu patut dirisaukan. free itu patut dibuat rancangan. free itu patut difikirkan dengan dalam.

walaubagaimanapun Alhamdulillah, hardcover report dan clarance form dah hantar. begitu juga dengan form JPA. Alhamdulillah. sewaktu menghantar..

saya : Assalamualaikum sir.
Prof Umar : Waalaikumussalam. so, you have finished huh?
saya : yes, alhamdulillah (he was my examiner during the presentation dude~)
Prof Umar : good..
saya : *sengih* (well you know i don't do much talking..wehee~~)

saya tak dapat sign Dr. O.K untuk form JPA tu..punyalah penat saya berlatih translate ayat dalam form tuh nak bagi beliau sign (the form is in malay..Dr O.K pulak bukan malay). tapi harapan je la..busy sokmo. saya pun duduk kat department sambil fikir adakah Dr. O.K akan menapak ke ofis beliau sebentar lagi. should i wait? should i? or should not? lalu tangan pun sms fiqa tanya pendapat dia adakah HOD saya akan masuk atau tidak. tengah fikir tu Dr Teddy pun lalu

saya : Assalamualaikum sir.
Dr Teddy : Waalaikumussalam. Have you finished everything? (Agaknya kalau jadi lecturer memang sokmo tanya kite dah finish anything, something, everything..)
saya : Alhamdulillah, i have sent my report.
Dr Teddy : Ok. that's good. *sambil senyum*
saya : *senyum semula* sambil tertanya dalam HATI, kenapa baru sekarang sir tampal notis itu. rumah saya bukan sekangkang kera. tapi tak mengapa. saya suka lepak di uni jua~

Nasib baik Dr. Zuraida ada saya pun mintak je beliau sign.rumah saya jauh kalau nak datang lagi dan tunggu Dr O.K yang sign. lepas tu hantar ke sdev. settle. i really hope everything is going to be fine. Alhamdulillah.

jumpa Dr. Khaizuran, my supervisor. Teserempak dengan classmates kak fairuz, asiah, fathiyah, anum,atie, khairul ashraz,firwan some tak tahu nama. lalu di laluan sepanjang perjalanan ke sdev. tiba-tiba rasa sesuatu di dalam. dalam hati. dalam jiwa. sesuatu itu sangat deep. sesuatu itu macam sesuatu yang hilang. sesuatu itu tak akan ada ganti. sesuatu itu dah jadi history.

rindu. saya rindu nak belajar dengan kawan-kawan. ye saya sangat rindu. saya rindu masa-masa itu. masa yang tak akan berulang tak akan berganti. masa yang dah jadi history. setiap permulaan ada pengakhiran. itu yang pasti.


p/s - tajuk entry kali ni tak ada kaitan pun dengan content ^_^
- don't forget to pray!


1 comment:

.::aLiEsYa::. said...

yup,realiti kehidupan yang kita memang kena lalui...zaman study di uni yang penuh dengan kenangan..kadang2 concentrate..kadang2 ada je aktiviti luar alam yang kita lakukan..but itu semua adalah kenangan terindah dalam kehidupan..miss u, ATUL,UMI,SAED,CHIETAH and teman-teman yang lain